Hvis en computer, der er købt i Aldi, går i stykker, så bliver kunderne henvist til producenten. Og det er ikke i orden, mener Forbrugerrådet.
Rådet mener, at Aldi direkte overtræder købeloven, fordi mange kunder bliver henvist til producenten i stedet for at få lov til at indlevere det fejlbehæftede produkt i butikken.
»Ifølge købeloven har forbrugerne ret til at aflevere varen til reparation, der hvor den er købt. Det er altid sælgeren af varen, der har ansvaret for de fejl og mangler, der har været på købstidspunktet,« siger Tina Dhanda, der er jurist i Forbrugerrådet.
»ALDI ligger højest på listen over de henvendelser, vi får om forbrugerelektronik. ALDI har en høj markedsandel, men størrelse forpligter også til at overholde købeloven,« siger Tina Dhanda.
Sidste år fik Forbrugerrådet 420 henvendelser om forbrugerelektronik. ALDI stod på cirka 10 procent af klagerne - primært vedrørende pc'ere.
Hos Forbrugerrådet kan man læse en brevveksling mellem Aldi og rådet.
Aldi forklarer en del af problemerne i 2007 med, at Medions support-firma i Danmark gik konkurs sidste år.
I aften går TV2s forbrugerprogram Basta i kødet på Aldi. Sidste år lovede Aldi at rette op på fejlene, men det er ikke sket ifølge TV2s programomtale.
Programmet vises i aften klokken 20.50.