I takt med at danske virksomheder og private i stigende grad udskifter den traditionelle fastnettelefon med en ip-telefon opstår der nye problemer.
En af de mere alvorlige af slagsen er at ip-telefonerne gør det umuligt for alarmcentralerne at se hvor der bliver ringet til 112 fra.
»Når man først skal fortælle, hvor man er, og betjenten så skal taste det ind i systemet, giver det større risiko for både høre- og slåfejl. Det vil gøre betjeningen langsommere og mere usikker,« fortæller beredskabschef Knud Børge Møller, formand for Katastrofemedicinsk Selskab til Urban.
Hos Rigspolitiet er man opmærksom på problemet, men erkender at man intet kan stille op.
»Vi har drøftet det med Telestyrelsen, men vi har ikke nogen løsning på problemet,« siger kommunikationsrådgiver Niels-Otto Fisker fra Rigspolitiet.
Ifølge IT- og Telestyrelsen er der p.t. ip-telefoner i 62.000 danske virksomheder og hjem.