Flere danske analytikere mener, at Tele2's overtagelse af Tiscali nok skal vise sig at være en god investering, der kommer til at skabe synergi og give større markedsandele.
»Det her vil helt klart rykke ved markedsandelene. For 154 mio kroner overtager Tele2 25.000 bredbåndskunder. Samtidig får man eget isenkram på over 100 centraler og skal ikke længere leje sig ind på TDC's net. Den investering er garanteret tjent hjem på to-tre år i form af synergier, mulighed for at lave egne ADSL-produkter samt besparelser i forhold til TDC,« siger John Strand fra Strand Consult til Berlingske Tidende i dag.
Med købet af Tiscali har Tele2 nu fået sit eget net, der kan nå 65 procent af de danske husstande, og dermed mindskes afhængigheden af TDC. I fremtiden vil Tele2 således have fået mulighed for at udbyde sine egne bredbåndsydelser - kombineret med de telefoniydelser, som Tele2 har i forvejen.
Tele2's danske direktør, Niclas Palmstierna, erkender, at det vil være forbundet med store omkostninger at drive sit eget net, men vurderer, at omkostningerne ikke vil stå mål med de forventede besparelser.
Karsten Fogh Hoo-Lanng fra IDC siger til Berlingske Tidende, at han mener, opkøbet vil skabe større synlighed i markedet og dermed vil trække flere kunder til.
TDC har i øjeblikket en markedsandel på 76 procent, Cybercity er nummer to med 11,3 procent, og Tele2 når i kraft af gårsdagens køb op på en markedandel på 10,3 procent, hvis man regner Tiscalis kunder med.