TOPNYHED:Netcompany køber bankcentralen SDC for en milliard kroner

Verden er klar til et mere komplekst Google

Da Google tilføjede nye funktioner, gik de på kompromis med målet om at fremstå simpel.

Hvorfor udbasunerede Google i sidste uge en række små ændringer? I pakken af justeringer, var mange funktioner allerede blevet tilføjet måneder forinden. Alligevel sendte søgegiganten pressemeddelelser ud til både små og store medier verden over. Normalt kommunikerer firmaet ellers over dets blogs.

Hvorfor var ændringen så vigtig? Fordi deres nye design, der byder på flere funktioner, er et brud på søgefirmaets princip om at holde siden så simpel som muligt. Verdens internetbrugere er rykket et skridt op ad den virtuelle stige; de er nu klar til mere komplekse tjenester. Det er nye toner.

“For at følge med i de hastige ændringer, der sker på internettet, har vi hold af ingeniører på tværs i Google, der udvikler nye måder at præsentere og forfine søgeresultater. Vores største udfordring i vores seneste re-design var at finde ud at presse alle disse værktøjer og teknologier ind på en enkelt side,” skriver Jon Wiley, Senior User Experience Designer for Google på søgefirmaets blog.

En af de nyere funktioner er venstrespalten, der giver søgeren flere udvælgelseskriterier – blandt andet ”Seneste 24 timer”.
Netop venstrespalten, som Google forventer at udvide ude i fremtiden, har stillet firmaet med søgemaskinen i et dilemma. Brugerne har brug for flere værktøjer, men skal ikke distraheres.

”Vores brugere ønsker kraftigere værktøjer, men de ønsker også denne simpelhed, som de har lært at forvente sig af Google,” skriver Jon Wiley.

Google har siden 2006 testet venstrespalten. At den omsider er kommet på nu, kan skyldes at de har forfinet den, så de nu er tilfredse med dens fremtoning og tilbud. Det kan også skyldes, at verdensborgerne er blevet klar til mere komplekse værktøjer. Vi har efterhånden brugt internettet i mange år, og derfor skal der mere til for at distrahere os. Samtidig er mange af internettets brugere vokset op med www og har ingen problemer med en hjemmesides mange muligheder. Vi vil have værktøjer til at gøre livet lettere. Et eksempel er en browser, der i dag ikke blot længere tilbyder et felt, hvor man kan taste en URL ind, men også kan tilbyde en uendelig vifte af add-ons.

Og det er den efterspørgsel efter fleksibilitet hos brugerne, som Google forsøger at imødekomme for at forblive på toppen af søgemarkedet..

Evigt opmærksom
Google er stadig søgegigant nummer et. I USA har Google stadig omkring 65 procent af de besøgende, viser de ligner Bing mere end tidligere.

En anden trussel kan komme fra dér, hvor Google selv startede. I garagen et eller andet sted, hvor nogle skarpe hoveder udtænker dét produkt, som forbrugerne i virkeligheden har brug for. Det kunne for eksempel være tjenesten Wolfram Alpha, der som en Wikipedia-agtig tjeneste giver overbliksinformationer, snarere end vildtspredte søgeresultater.

Én ting er Google dog ikke gået på kompromis med i sin ”forårs forvandling”, som de kalder det. Deres gakkede små påfund. Således har søgemaskinen stadig dets ”Jeg prøver lykken”-funktion, selv om et fåtal af brugerne er interesserede i den.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere