Det danske firma In2Media + Co fandt forleden en af sine kunder som reference hos et andet webbureau. Det amerikanske firma NetEffects brugte en af webbureauets kunder, Intrapeople, som reference uden at have kontaktet hverken Intrapeople eller In2media.
"Vi er selvfølgelig stolte af, at In2media's løsninger bliver eksponeret af andre, men ...," siger Søren Kjær, In2Media + Co. "Det er lidt som om, 'tyvene' tænker: 'Hva' pokker, det er der sgu' nok alligevel ikke nogle, der opdager'. Men denne 'tro' holder bare ikke
altid helt vand," siger han.
Efter at en medarbejder hos In2Media + Co havde fundet IntraPeople på kundelisten hos NetEffects, lagde firmaet en lille fælde for den amerikanske konkurrent. Søren Kjær sendte en e-mail til NetEffects og spurgte til, hvor meget en løsning som den, firmaet havde leveret til Intrapeople, ville koste.
Senere samme dag svarede en medarbejder hos NetEffects, der ønskede at diskutere priser og betingelser telefonisk. Nu sprang ballonen; Søren Kjær kunne fortælle, at Intrapeople er kunde hos hans firma, In2Media + Co, og spurgte samtidig, hvorfor NetEffects havde taget firmaet med på sin kundeliste.
NetEffects undskylder i sit svar til In2Media: "Det var et af de bedste sites vi havde besøgt, så vi lagde det op som eksempel. Delen med eksemplet blev taget ud, men jeres link blev aldrig fjernet."
I mellemtiden er Intrapeople blevet fjernet fra kundelisten hos NetEffects.