Musikbranchen kunne sagtens anvende fildeling (P2P) som en legitim kanal til distribution af musik. Det konkluderer OECD i en ny rapport.
Fildeling er ikke skyld i pladebranchens problemer. Faktisk kunne branchen sagtens anvende P2P-teknologi til at distribuere lovlig musik. I en rapport fra OECD står der, at det også er svært at se en sammenhæng mellem piratkopiering og branchens faldende omsætning.
I rapporten slås der til lyd for en ny evaluering af branchens behov for at beskytte ophavsretten, kontra forbrugernes krav på let adgang til digital musik. Rapporten anbefaler industrien at undersøge muligheden for at anvende fildeling som en lovlig kanal til distribution af digital musik
»Online-teknologier kan sagtens udvikle sig sådan, at ulovlig udveksling af beskyttede værker, overgår til at blive lovlig forretning,« siger en af rapportens forfattere Sacha Wunsch-Vincent til Wired.
Der står i rapporten, at det er svært at etablere en forbindelse mellem en stigning i fildeling, og det omsætningstab på tyve procent som branchen har oplevet siden 1999. OECD skriver dog, at ulovlig cd-kopiering kan have bidraget til branchens nedtur.
Rapporten kalder 2004 for et vendepunkt med hensyn til digital distribution af musik, blandt andet via Apples iTunes Music Store. Selv om kun 1-2 procent af branchens indtjening kom ind via digitale download-tjenester, forventer OECD, at det tal vil stige til 5-10 procent inden for en kort årrække. Det kommer dog til at afhænge fuldstændigt af, hvorvidt branchen udvider katalogerne i de digitale musikbutikker.
OECD ser også nye muligheder for branchen, i form af musik som en gratis del af pakken i bredbånds-, mobil- eller kabeltv-abonnementer.
Rapporten har dog fået en lunken modtagelse i musikbranchen.
»Rapporten anerkender ikke, at P2P-services i stor stil bliver brugt til at krænke ophavsretten. Den ser slet ikke omfanget af den skade, som fildeling laver i den legitime del af branchen, og simplificerer spørgsmålet om digital rights management i den digitale musikbranche,« siger Adrian Strain, talsmand for pladeindustriens organisation, IFPI til Wired.
Han er dog glad for, at rapporten anerkender værdien af digital distribution af musik, og anerkender den skade som piratkopiering af cd´er laver.