Et mislykket IBM-projekt har fået nyt liv som "Big Brother" i amerikanske supermarkeder. Projekt "Blue Eyes" beskæftigede sig med udviklingen af software, som - koblet til et pc-kamera - kan analysere brugerens stemning. Programmet kan eksempelvis åbne et link, når man kigger på det, og bagefter analysere, om brugeren er tilfreds med handlingen.
"Blue Eyes" blev aldrig en succes - måske fordi mange brugere synes, at det er lidt for uhyggeligt, når computeren forsøger at analysere ens sindstemning (en af IBMs ideer var, at computeren kunne advare brugeren, hvis man arbejder for meget).
Men nu har IBM fundet en anden kundegruppe, der har taget programmet til sig med kyshånd; forretninger og supermarkeder. Flere steder i USA anvendes softwaren allerede til at analysere billeder fra overvågningskameraer. Programmet kan genkende kunder og analysere blikretning og humør.
Ved at sammenholde analysens resultat med informationer om varernes placering kan supermarkedet f.eks. finde frem til, hvordan kunder reagerer, når bestemte tilbudsvarer placeres i en stand midt på gulvet. Rynker kunden på næsen eller trækker hun på smilebåndet?
Programmet har allerede fremkaldt protester fra amerikanske forbrugerorganisationer, der frygter, at forbrugerens privatsfære bliver krænket, når forretningen kan registrere, hvilke varer man betragter med glubske øjne.
(Kilde: Futurezone / Der Spiegel)