1. september kan de første studerende i Danmark starte på en specialisering i computerspil.
Ved et seminar onsdag og torsdag er en række kunstskoler og universiteter på tværs af landet blevet enige om at etablere Det danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning. Akademiet skal være det samlingspunkt, der tilbyder studerende fra forskellige uddannelser at specialisere sig i computerspil.
»Udvikling af computerspil er så komplekst, at det er nødvendigt at trække på den viden, der er i alle de forskellige miljøer. Det rækker lige fra datalogi til design og film,« siger Gunnar Wille, leder af animationsinstruktøruddannelsen ved Den Danske Filmskole.
Danske computerspilproducenter har allerede skabt adskillige nationale og internationale succeser. Gunnar Wille er sikker på, at der vil vokse nye virksomheder ud af akademiets aktiviteter, fordi de studerende kommer til at arbejde sammen og lærer hinanden og hinandens forskellige kompetencer at kende.
»Det ser vi på Filmskolen, og det vil vi også se her,« siger Gunnar Wille.
Uddannelsesinstitutionerne bag det nye akademi hører hjemme i både Videnskabs-, Kultur- og Undervisningsministeriet, og de repræsenterer de mange forskellige faglige områder, der indgår i produktion af computerspil f.eks. tekniske, formidlingsmæssige, sociale, æstetiske og designmæssige kompetencer.
De samarbejdende institutioner er Den Danske Filmskole, Danmarks Designskole, Karakteranimatoruddannelsen ved The Animation Workshop under CVU Midt-Vest i Viborg, IT-Universitetet i København, Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Pædagogiske Universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og it-vest.
Specialiseringen i computerspil bliver et tilbud til de studerende på en række af institutionernes ordinære uddannelser. På universiteterne er det uddannelser på kandidatniveau. De studerende skal gennemgå fælles fag, og akademiets plan er hvert år at samle de studerende om fælles produktion af computerspil.
»Akademiet har fokus på spil, fordi det er et område, hvor nye ting sker og udvikler sig. De studerende får hver deres kernekompetence, men samtidig skal de have så bredt et fundament, at de kan arbejde inden for andre områder end spilindustrien,« siger professor Peter Bøgh Andersen, Aarhus Universitet.
Elementerne fra spil kan bruges i f.eks. simulation, visualisering, læring og formidling.
Forberedelsen af spilspecialiseringen har skabt et landsdækkende, åbent samarbejde mellem undervisere og forskere, der beskæftiger sig med de mange discipliner, der indgår i produktion af computerspil. Desuden har institutionerne været i løbende dialog med spilindustrien om behovet for uddannelse og arbejdskraft.
Næste skridt for initiativtagerne er at etablere en solid kontakt til alle andre interessenter på området som øvrige forskere, øvrig it-industri, øvrig medieindustri, innovationsmiljøer, brancheforeninger, fagforbund og politikere.