Amazon.com's overskud i fjerde kvartal 2005 blev 43 procent lavere sammenlignet med samme periode året før. Resultaterne får aktien til at falde med 8 procent.
En af strategierne fra Amazon.com er gratis fragt af varer til over 79 dollar. Tilbuddet er ment som en langsigtet strategi for at øge internethandlen og fordoblede da også antallet af brugere på Amazon.com i årets sidste måned. Som følge deraf steg omkostningerne til markedsføring med 31 procent.
Til trods for at også omsætningen steg i fjerde kvartal, med 17 procent til lige under 3 milliarder dollar, endte det så altså kun med et overskud på 199 millioner dollars mod 347 millioner i sidste kvartal 2004.
Amazon.com har nu nedskrevet forventningerne til et overskud i 2006 til mellem 370 og 510 millioner, mod de forventede 636 millioner, som analytikere fra Thomson First Call ellers havde forudset.
Et mindre forventet overskud har betydet, at investorerne har nedskrevet aktien med hele 8,24 procent.