Microsoft har startet en ny kampagne som skal overbevise alle dem der stadig anvender den efterhånden otte år gamle Internet Explorer 6 om at skifte til en nyere version. Ifølge de seneste tal fra Net Applications er IE6 fortsat den mest udbredte browser med en andel på 23,3 pct., fulgt af IE 7 med 18,2 pct. og IE 8 med 18,1 pct.
Den nye kampagne fra Microsoft skal køre i et halvt år og omfatter bl.a. denne video rettet mod julehandlende, som fremhæver at det er mere sikkert at shoppe online med IE8. Sikkerheden var et stort problem i IE6, og Microsoft mener derfor at brugerne bør opgradere for at sikre optimal beskyttelse.
Men der kan også være andre grunde til at skifte. IE6 mangler en række af de funktioner, der findes i nyere browsere, og det skaber problemer for webdesignere, der er tvunget til at tilpasse deres design til den gamle browser.
Den tætte kobling mellem styresystem og browser kan være en del af forklaringen på, at det går så langsomt med at få udskiftet IE6, der fulgte med XP. Mange sidder fortsat med XP og IE6, og de vil formentlig først få IE8 når de opgraderer til Windows 7.