Fremtiden for video på nettet.
Nogenlunde sådan blev Joost præsenteret, da vidunder-drengene bag Skype søsatte tjenesten i 2007. Men revolutionen er udeblevet, og i dag blev den endelig afblæst.
Reklamebureauet Adconion Media Group har offentliggjort, at firmaet har overtaget resterne i Joost for et hemmeligt beløb. Hvilket sandsynligvis betyder en brøkdel af det, som gennem tiden er blevet investeret i Joost.
Det kommer næppe som en overraskelse, at Joost må vinke farvel til drømmen om at blive computeralderens svar på fjernsynet. Sidste efterår droppede Joost sit desktop-program og blev groft sagt til en bleg efterligning af YouTube. Joosts store udfordring har været at overtale film- og tv-producenter om, at de skulle distribuere deres programmer via Joost, men den opgave viste sig umulig. I sommer gjorde Joost de sidste krampetrækninger og prøvede at relancere sig selv ved at tilbyde selve videoteknologien – uden indhold – til eksterne partnere. Altså ”white label”-løsninger.
Sidstnævnte er også det, som Adconion vil bruge teknologien og varemærket til, oplyser firmaet.
Men selv om de oprindelige ejere bag Joost, Niklas Zennström og Janus Friis,
vinker farvel til tjenesten, så går de ikke en tilværelse som arbejdsløse i møde. De har nemlig nok at se til i kraft af deres genvundne indflydelse hos Skype og i det kommende musik-projekt Rdio, som vi har omtalt tidligere.