Xerox har tidligere forsøgt at udvikle en billig laserprinter til dette marked, men maskinen kunne ikke leve op til Xerox' egne, strenge kvalitetskrav. Derfor valgte man i stedet at sænke prisen ned på Phaser 8200.
»At placere en Phaser 8200 i denne prisklasse svarer til, at prisen på en god europæisk mellemklassebil bliver nedsat til det samme som en billig koreansk bil. Når det rygtes, forventer jeg en ret stor efterspørgsel på Phaser 8200,« siger Bjarke Nyby, channel and distribution manager hos Xerox Danmark.
Der er tale en printer, som udskriver 16 sider i minuttet mod de normale 4 sider i denne klasse. Den kan printe på op til 216 grams papir, hvilket er mere normalt for printyerklassen. Den er dimensioneret til 65.000 print om måneden.
Målgruppen er små og mellemstore virksomheder, der vil gå fra en sort/hvid laserprinter eller en ink jetprinter til en farvelaserprinter. En amerikansk undersøgelse viser, at 80 procent af alle mindre virksomheder mener, det er nemmere at tiltrække nye kunder, hvis man bruger farver i dokumenter og marketingmateriale, påpeger Xerox.
Samtidig med prisnedsættelsen gøres der meget ud at gøre salgskanalen opmærksom på maskinen og dens muligheder gennem annoncering i fagpressen og breve til forhandlere over hele landet, ligesom distributøren Scribona også fortæller sine forhandlere om sagen.
Solid Ink-teknologien blev udviklet i 1990'erne af firmaet Tektronix, som Xerox købte i starten af år 2000. En solid ink printer har fire »huller« med hver sin fysiske profil i toppen af maskiner - en til hver type farvebrik, der ligeledes har matchende fysiske profiler, så man ikke ved et uheld kommer til at blande de forskellige farvebrikker. Ved udskrift opvarmes brikken i bunden, så voksen smelter og kan påføres papiret.
Phaser 8200 er ifølge Xerox den eneste printer i denne prisklasse, der understøtter Adobe PostScript3, som er forudsætning for anvendelse i Mac-miljøer i den grafiske branche, på tegnestuer, på forlag og i reklamebureauer.