Dyrt at være trofast telekunde?

Gamle, trofaste kunder, der er loyale mod deres teleselskab, er tilsyneladende ikke så attraktive for selskaberne som nye kunder. Hos flere selskaber er det billigere at blive ny kunde end at forny et and forlænge et eksisterende abonnement. Det passer ikke, siger Telia.

Ifølge DR kan det næppe betale sig at være loyal kunde i danske teleselskaber.

Forleden kunne statsradiofonien rapportere, at nye kunder får langt større fordele end gamle.

DR fremhævede blandt andet Telia, som har et forlængelsesgebyr på 398 kroner, hvis man skifter sin telefon ud efter 6-9 måneder. Nye kunder slipper til gengæld af sted med et oprettelsesgebyr på 199 kroner.

Hos TDC og 3 mobil er oprettelsesgebyret også lavere end forlængelsesgebyret. Sagen har vakt undren hos Forbrugerrådets direktør Rasmus Kjeldahl.

»Det lyder for mig som en skjult prisforhøjelse over for de faste kunder,« siger han til P3.

Men hos Telia er man langt fra enig i kritikken:

»Vi belønner rent faktisk vores trofaste og loyale kunder. De kan købe en ny mobil med stort tilskud hos Telia. Forudsætningen er blot, at de skal have været kunde hos os i minimum 10 måneder. Hvis kunderne vil have en mobil efter kun seks måneder så er det også en mulighed, men så skal de selvfølgelig betale de omkostninger, som vi har i den forbindelse,« siger pressechef i Telia Rune Fick Hansen.

Han erkender, at branchen generelt er meget fokuseret på at score nye kunder, men mener ikke, at det går ud over gamle kunder, i det mindste ikke hos Telia:

»Det er helt normalt i mange brancher, at nye kunder kan købe abonnementer langt billigere end de eksisterende kunder kan, f.eks. med aviser, bogklubber og parabol-tv-pakker. Og typisk kan man først gentegne/forlænge efter 12 måneder. I Telebranchen kan man allerede forlænge efter 6 måneder. Og med de store tilskud teleselskaberne giver til mobiler, er det ikke tid nok til at tjene omkostningerne ind. Derfor skal man til og med d. 9. måned betale lidt ekstra, hvis man allerede på det tidspunkt vil have en ny mobil. Efter 10 måneder koster en forlængelse 199 kroner Forlænger man efter 6-9 måneder, så koster det 399 kroner« siger Rune Fick Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere