Telefonopkald fra ophidsede folk har været normen den seneste uge hos IT House Aps., der sælger registreringer i det alternative navnesystem, keyword. Det alternative navnesystem gør det muligt for en bruger at navigere hen til et webside ? blot ved at skrive eksempelvis firmanavnet og ikke den fuldstændige URL.
Opkaldene er kommet fra virksomheder, der har modtaget et reklamebrev fra IT House Aps., forklarer den administrerende direktør, Henrik Bang.
- Vi har fået mange negative reaktioner, fordi firmaerne troede, at vi var ude på at franarre dem penge. Men vi ville bare køre en anderledes kampagne og samtidig gøre det muligt for dem at bestille ydelsen hurtigere, hvis de var interesserede, siger han og tilføjer:
- Hvis et firma har betalt ved en fejl, refunderer vi selvfølgelig beløbet.
IT House har reklamebrevet ud til 2.500 danske firmaer. Brevet ligner en vanlig faktura med angivelse af et foreslået keyword ? oftest firmanavnet, stykpris og det totale beløb inklusiv moms. Der er vedhæftet et giroindbetalingskort, som er udfyldt med modtagerens adresse, beløb på 5.000 kroner og en betalingsdata, 30. juni 2002.
Øverst på brevet står der et sted ?proforma faktura?, men mange virksomheder har sagt, at det var nemt at overse og dermed betale regningen i den tro, at det var faktura for en bestilt vare.
Der er også fulgt et certifikat med, hvor med teksten: ?Det certificeres hermed, at følgende registrering som Keyword er registreret og aktiveret umiddelbart efter at indbetaling for registrering har fundet sted?.
Modstrid med god markedsføringsskik
Netop ligheden med en faktura er problemet, siger Carsten Strøjer fra Forbrugerstyrelsen. Han sidder i den afdeling, der beskæftiger sig med markedsføring.
- Det er et brud på god markedsføringsskik. De lever øjensynlig af, at firmaer tror, at de modtager en faktura ? og så betaler, siger han til Computerworld Online.
Det afviser Henrik Bang fra IT House på det bestemteste.
- Vi er blevet misforstået, men vi har indstillet udsendelserne af brevene. Men der har ikke kun været negative reaktioner. Folk har også ringet og sagt om kampagnen: ?Det var s'gu frækt? ? og så bestilt et keyword og bedt om et møde for at høre om vores øvrige produkter, forklarer han.
Henrik Bang vil gerne arbejde videre med det anderledes og mere direkte reklamekoncept i fremtiden.
- Imidlertid vil det fremgå klart og tydeligt, at der i første omgang blot er tale om et tilbud, slutter han.
IT House Aps. bor dør om dør med udbyderen af keywords i Danmark, Keyword Danmark ? og Henrik Bang er tidligere markedsføringsdirektør i Keyword Danmark.