Danmark ligger helt i front, når det handler om udbredelse af mobilteknologi. Men mulighenderne udnyttes ikke godt nok, mener en ledende strateg hos Nokia.
Ordene falder i dagens udgave af Berlingske Tidende og kommer fra Illka Lakaniemi, der er ledende strateg hos Nokia.
»Danmark havde sidste år det mest konkurrencedygtige mobilmarked. Alle parametre er til stede: En høj udbredelse, en lav pris, gode netværk og en høj kvalitet,« siger Illka Lakeniemi, til avisen.
For finnen er gode tjenester nøglen til succes.
»Udnyttelsen af mobiliteten sker ikke, selv om man på basis af den eksisterende teknologi kan lave tjenester, der virkelig udnytter mobiliteten - for eksempel inden for sundheds- og transportsystemet. Det handler om at opfylde helt praktiske behov: Betal parkeringsafgiften eller bliv mindet om tiden hos lægen. Opfind noget som folk virkelig har brug for,« opfordrer Illka Lakeniemi.
Opfordringen er især henvendt til den offentlige sektor:
»Ofte har det offentlige taget en ledende rolle. I de nordiske lande er der stadig spillerum for den offentlige sektor. Her kan samfundet vinde stort ved at udnytte mobilteknologien, som virkelig gør folk mobile,« lyder vurderingen.