Selv om man på ganske kort tid er blevet en af verdens mest besøgte netsteder, kan det være svært at tjene penge. Det har video-hjemmesiden YouTube måtte konstatere. Brugerne kan nemlig ikke fordrage reklamer.
Derfor arbejder YouTube med løsninger, så brugerne ikke opfatter, at det er reklamer. Det kan blandt andet ske ved viral markedsføring. Det vil sige reklamer, som brugerne finder sjove og selv kunne finde på at downloade på YouTube. Et eksempel på det er American Express, som har lavet en to-minutters reklame-film, som på kort tid er blevet downloadet frivilligt af brugerne på YouTube 300.000 gange. De overvejer nu at sponsere YouTube.
»Tricket er, at skabe en indtægtsmodel, som forbedrer siden i stedet for at være påtrængende,« mener Steve Chen, som er en af stifterne af siden.
Det skønnes, at der bliver vist 100 millioner videoklip om dagen på YouTube. Siden trækker hver måned 34 millioner unikke brugere, og rangeres blandt de 15 mest besøgte sider i verden.