Computere stimulerer småbørns sprog, indlæring, fællesskab og fantasi.
Derfor bør der være computere i enhver børnehave, konkluderer pædagoger nu.
»Vi kiggede på, hvad der sker, når børnehavebørn sidder ved computeren selv. De laver et læringsrum omkring computere helt uden indblanding fra voksne og lærer ofte fra sig på en bedre måde. Desuden er de hurtigere til at lære at bruge teknologien end de voksne.«
Sådan lyder det fra lektor Jette Nygaard på Kolding Pædagogseminarium og fra pædagog Per Kallehauge. De har i samarbejde lavet en masterafhandling baseret på en undersøgelse, hvor børnehavebørn blev udstyret med digitalt kamera, scanner og computer. Spørgsmålet var så, hvor meget de selv kunne finde ud af.
»Der sker en vidensdeling børnene imellem, som ikke er set før. Børnehavebørn eksperimenterer og undersøger teknologien, som de gør med alt nyt legetøj og prøver det så af. De bedste af børnehavebørnene kan så lære fra sig til de andre, ofte hurtigere og i en venligere tone end de voksne, « siger Jette Nygaard til ComON.
På flere områder mestrer børnene teknikken hurtigere end de voksne, men den største overraskelse er, ifølge Jette Nygaard, at børnehavebørnene for første gang har fået udleveret "legetøj", som de stort set ikke voksenhjælp til at håndtere.
»Vi var rent ud sagt målløse over, hvad børnene kunne. Før var det altid de voksne, som lærte ting videre. Her lærer børnene selv og af hinanden,« siger hun.
Computere og softwareprogrammer er fyldt med pædagogiske redskaber, som stimulerer børnenes udvikling, siger de to masterkandidater, og påpeger, at tidligt kendskab til computere ruster børnene bedre til en fremtid som borgere i et moderne videnssamfund og at der derfor bør være flere computere i børnehaverne.
På baggrund af undersøgelsen, siger familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (K) til Ritzau, at det er en god idé, at børnehaver anskaffer flere computere, men at kommuner og børnehaver selv må stå for at skaffe midlerne.