Tavlecomputeren iPad er blevet en enorm succes hos de private forbrugere i de seneste år – men Dell mener ikke at der har en chance i virksomhederne. Det siger Dells globale marketing-chef Andy Lark i et interview med CIO Australia. Han har ellers masser af ros til iPad, men han tror ikke på, at den egner sig til erhvervsbrugere.
”Jeg kunne ikke være mere lykkelig over at Apple har skabt et marked, men på lang sigt er det åbne, funktionsdygtige og billige produkter, som vil vinde, ikke lukkede, dyre og leverandørejede produkter. De har gjort et flot arbejde, de har et fantastisk produkt, men deres udfordring er at Android allerede er ved at overhale dem,” siger Andy Lark.
Et af argumenterne er, at iPad ganske enkelt koster alt for meget for virksomhederne.
”Apple er fantastisk hvis du bor på en ø og har masser af penge. Det er ikke så fantastisk hvis du skal overleve i et heterogen, åben virksomhed; simple ting kan hurtigt blive meget komplekse,” siger han.
Dell hævder at man selv har en anden tilgang til tavlecomputere, som egner sig bedre til virksomhedernes behov. Andy Lark nævner at Dell har en "multi-OS" strategi, hvor man både vil satse på Android Honeycomb og Windows. Han nævner dog ikke, hvilke produkter der konkret er tale om.
Men der er tegn på, at mange virksomheder faktisk har investeret i iPads – måske blot for at eksperimentere med mulighederne. Det vides ikke hvor mange af de 14 millioner iPads, der blev solgt sidste år, som er gået til erhvervsmarkedet.
Good Technology, der sælger virksomheds-software til mobile enheder, fortæller at 65 procent af alle nye aktiveringer sker på iOS-enheder – altså iPad og iPhone. Så det tyder på, at tavlecomputeren også bliver brugt i virksomhederne.
Apple har ligefrem fået direktøren for Salesforce.com til at optræde i en reklamevideo for iPad 2. Hans budskab er noget anderledes end Dells. Det lyder: ”Denne enhed er fremtidens måde at drive virksomhed på”.