Klumme: Sådan redder din bil miljøet

I næste uge åbner Google for afstemningerne i konkurrencen om at skabe de fem bedste ideer, der kan ændre verden. Et af projekterne gør sig store forhåbninger. Danskeren Kenneth Meller Valeur har udtænkt et it-system, der kan fjerne en stor del af bilerne fra vejene.

Danske Kenneth Meller Valeur håber, at hans projekt kommer mellem de 100, der skal stemmes om i Google-konkurrencen "Project10tothe100".

Hans projekt hedder "Drive on demand". ComON har bedt bagmanden selv forklare, hvorfor hans ide er genial:



DriveOnDemand er et samkørsels system, der ikke kompromitterer privatbilismen og den enkeltes hellige ko, nemlig friheden til at bevæge sig som man vil, når man vil

Der er mere end 6.000.000.000 mennesker med mere end 3.000.000.000 mobiltelefoner og mere end 500.000.000 biler med mere end 1.000.000.000 tomme sæder. Ved at udnytte det, og gøre noget effektivt, kan vi reducere trængslen, spare på brændstoffet, spare spildtiden i køer, spare penge og gøre noget for vores miljø.

De nuværende samkørselssystemer fungerer typisk på basis af en kombineret web- og e-mail løsning. Dette betyder, at der kan opstå invalide data i systemets database, i form af ugyldige tilmeldinger, idet de tilmeldte personer flytter, skifter arbejde, skifter transportsvaner eller skifter e-mail adresse og ikke får opdateret systemet.

DriveOnDemand løsningen

Systemet er fleksibelt og muliggør, at de, der ønsker at stille en eller flere pladser i en bil til rådighed for andre, kan få "fyldt op", og de, der ønsker at få et lift, kan gøre dette uden varsel og uden at være bundet af faste tidspunkter, opsamlingssteder og destinationer.
Vores mobiltelefoner ved, hvor de er, så vi skal blot fortælle dem, hvor vi ønsker at komme hen og
DriveOnDemand matcher en passager med en bil, der skal samme vej.

Hele ruten for den enkelte bruger anvendes, hvilket vil sige, at systemet ikke er begrænset til kun at "matche" start og stop positioner på ruten. Dette betyder, at alle de fælles rute-stykker tilbydes i systemet inklusive eventuelle "omveje" som de enkelte brugere kan vælge at acceptere.

Kombinationen af kendte kommunikations teknologier (Mobil-, SMS-, MMS-, WAP-, GPS-, GPRS-,3G-, NFC-, RFID- eller WEB-teknologier) gør systemet fleksibelt med hensyn til teknisk udstyr, - dvs. at man kan benytte systemet uden at have en "smart-phone".

Brugere og sikkerhed

Brugere (førere, passagerer) og biler oprettes med validerede personlige og tekniske data, kontakt information, billeder og personlige koder. Favorit ruter, favorit-opsamlingspladser, favorit-destinationer, alarmniveau og interesser kan registreres for at øge brugervenligheden yderligere.

Som en vigtig funktion for større tryghed i brug af systemet, - sikrer den centrale styring, at der kan afgives alarm ved afvigelser fra den aftalte rute, hvis ruten ikke afsluttes korrekt, eller hvis der sker bevægelse uden ordre. Alarmniveauet kan vælges, så der f.eks. automatisk afgives alarm efter en given tid, eller så der kan afsendes en brugeraktiveret alarm til en tilkoblet alarmtjeneste. Alarmtjenesten ved hvem der kører med hvem, og hvor de befinder sig!

Som en sekundær del af sikkerheden foregår afregning af transport uden brug af kontanter, baseret på forud fastsatte takster i forhold til afstande, zoner eller tid. Beløbet overføres til førerens konto, når passageren kvitterer for afslutning af turen.
Ansvar, juridiske aspekter og forsikring er fastlagt og accepteres ved tilmelding til ordningen. Dette begrænser tvister i forbindelse med uheld og forsinkelser.
Teknikken bag: Til behandling af geolokation anvendes de såkaldte "Geotypes" i binær eller ascii form, der er kompatible med de udbredte databaser, såsom SQL, Postgress og Oracle. Og systemet anvender de standard funktioner der er tilgængelige i standard Geotype funktioner.

Google-, Yahoo- og Microsoft maps har de eksterne data der benyttes. Den centrale database indeholder de personlige og tekniske data. Ved brug af iPhone eller Java (MIDP2), kan man anmode om maste- eller GPS position på mobiltelefonen for at øge brugervenligheden.
Mobiltelefon applikationerne er forskellige, afhængig af mobiltelefontype, og kan enten være en iPhone Application, en WEB eller WAP- (tekstbaseret) applikation, hvilket vil sige, at man kan benytte systemet uden at have en "smart-phone".

iPhone- og Java applikationer giver mere respons og interaktivitet, og er mere spektakulære end de rene WEB- og WAP-applikationer.

Systemet kan anvendes fra en almindelig PC, der i øvrigt er optimal til bruger-vedligeholdelse og korttids planlægning, hvis man måske ønsker at forud-booke en bil, man ved der kommer forbi.
Status på projektet vil kunne følges online med en præsentation af, hvad projektet har afstedkommet ind til videre med grafer for antal "tomme sæder" i brug, totalt antal kilometer, total CO2- og forurenings reduktion, total reduktion i brændstofforbrug, totalt antal trafik ulykker, totalt antal trafikdrab, (pr. by, land og globalt) samt en sammenligning af systemets data med indsamlede- og statistiske data fra miljø,
sundhedsmyndigheder og stat.

Ud over at vores verden, natur, dyr, vand, luft og økosystemer vil have en større chance for at overleve konsekvenserne af den globale opvarmning, hvis du deltager, vil det derudover reducere trafikforureningen, og systemet vil bidrage til kampen for at vende det stigende antal skader, kvæstelser og dødsfald i trafikken.
Med det nye online system er der skabt et personligt, mobilt system, der er opdateret med tilmeldinger, tomme sæder, biler, førere, passagerer, billeder, destinationer, positioner, tidspunkter, samt passagerers øvrige ønsker.
Læs mere om systemet og se demo http://www.DriveOnDemand.eu" target="blank">her.

--------------

Google vil i næste uge offentliggøre 100 af de projekter, der er indsendt i forbindelse med søgegigantens ti-års jubilæum. Ideen er at få ideer til projekter, der på den mest effektive måde kan hjælpe så mange mennesker i verden som muligt til et bedre liv. Den 27. januar åbnes der for afstemninger, hvor den almindelige internetbruger skal stemme om, hvilke 20 projekter der skal gå videre. Blandt de 20 udvalgte projekter vælger et rådgivende nævn op til fem projekter, som Google vil bruge 10 millioner dollars på at føre ud i livet.

Google-konkurrencen er beskrevet her.

Det danske projekt kom i sidste uge op som nummer fire i en tilsvarende konkurrence uden for Google-universet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere