Den danske it-kursusvirksomhed Microworld er på vej ud i Europa med sit undervisningskoncept. I første omgang er det Holland, Belgien, Norge og Sverige, der er målet for den europæiske satsning. Det fortæller Microworlds marketingdirektør Thomas Rex Frederiksen til IT-avisen ComON.
»Vi har opbygget et netværk med syv franchisepartnere i de fire lande. Partnerne skal være med til at rulle vores koncept om individuelle undervisningsprogrammer ud i Europa,« siger Thomas Rex Frederiksen.
Microworlds koncept går ud på at sammensætte en palette af klasseundervisning, e-learning og selvstudier for den enkelte.
Modellen med franchisetagere er valgt for at Microworld ikke selv risikerer at stå med håret i postkassen, hvis den europæiske satsning mislykkes. Samtidig begrænses udrulningen i år til Holland, Belgien, Norge og Sverige for at virksomheden kan overskue.
»På sigt skal vi ud i hele Europa,« siger Thomas Rex Frederiksen, der peger på Tyskland og England som de to mest oplagt lande for en fortsat ekspansion i 2005.
»Men det handler også om at finde den rigtige partner. Det har været nemt i Holland, Belgien, Norge og Sverige. Det er nok fordi det er små markeder ligesom herhjemme,« siger Thomas Rex Frederiksen.
Herhjemme har Microworld fire kursuscentre i henholdsvis København, Århus, Odense og Kolding.