I 2006 brugte 98 procent af gymnasielærerne computere i undervisningen, og dermed kommer Danmark ind på en europæisk førsteplads fulgt af Sverige og Storbritannien. Det viser en ny opgørelse fra Undervisningsministeriet. De danske grundskolelærere bliver slået på målstregen af Storbritannien med 97 procent.
Fra 2002 til 2006 er antallet af computere per elev i folkeskolen fordoblet. I 2006 måtte fem elever deles om en computer, mens tallet i 2002 var ti elever per computer. Og næsten alle computerne i folkeskolen havde adgang til internettet i 2006, mens det kun var 81 pct. i 2002.
Når det gælder antallet af computere med internetadgang per 100 elever i 1.-6. klasse i 2006 ligger Danmark helt i top med 18 computere, kun overgået af Luxembourg, hvor der er 21 computere per 100 elever. På ungdomsuddannelserne er der 37 computere med internetadgang per 100 elever i Danmark, og her bliver Danmark kun overhalet af Norge.
Men selvom Danmark ligger i den europæiske superliga, når det gælder computere i folkeskolen, så er der stadig udfordringer med at få integreret it i undervisningen. I den seneste PISA-undersøgelse er det kun hver fjerde dreng, som oplyser, at de bruger computeren hver dag i skolen.
»Selvom 82 procent af folkeskolens lærere har taget det pædagogiske it-kørekort, føler mange sig ikke rustede til at bruge it i undervisningen. Det skal vi have gjort noget ved - og derfor har ministeriet udviklet fagorienterede it-kurser, og derfor indgår it i de faglige trinmål i samtlige fag undtagen idræt,« siger undervisningsminister Bertel Haarder.