Det er i høj grad salget af digital musik, som driver musikindustrien frem for tiden. På et år er salget på nettet mere end fordoblet, og intet tyder på, at markedet har toppet.
Igår lagde IFPI, som repræsenterer mere end 1.450 pladeselskaber i 75 lande, deres tal frem. De viser, at salget af musik cd'er og dvd'er bliver stadig mindre. Salget er i det første halvår faldet med hele 10 procent sammenlignet med det første halvår i 2005, hvor salget også faldt bemærkelsesværdigt i forhold til 2004.
Det helt store lyspunkt for pladeselskaberne er, at brugerne for alvor er begyndt at tage musiksalget over nettet til sig. Salget er på et år steget med 106 procent, hvilket vil sige mere end en fordobling. På to år er salget via digitale kanaler steget fra 134 millioner dollars (cirka 747 millioner kroner) i det første halvår i 2004 til 945 millioner dollars (cirka 5,6 milliarder kroner) i det første halvår i 2006
Men sammenlagt er der dog sket en tilbagegang for musikindustrien. Omsætningen blandt IFPI's medlemmer er i alt faldet fire procent.
Det er især USA, som fører an i den digitale revolution på musikmarkedet. Her bliver 18 procent af musikken solgt via internettet.