TDC's opkøb af Telmore i sidste uge er blot første skridt på vejen til det, der ventes at være en stime af opkøb og fusioner på det danske marked. Slutfacit er, at der om få år blot vil være to store teleselskaber med eget netværk tilbage. I modsætning til nu, hvor tallet er fem.
Dermed forsvinder over halvdelen af spillerne på det marked, hvor der er den hårdeste priskonkurrence i Europa. Alligevel fortsætter det seneste års markante priskrig, hvor selskaber som Telmore, CBB, Tele2 og Debitel har presset de store selskabers priser ned.
»Vi kan godt forstå folks bekymringer, fordi vi har oplevet markante prisfald på telefoni de seneste år til gavn for slutkunderne. Men prisen på mobiltelefoni vil fortsat falde, fordi det stadig bliver billigere at drive mobilnetværkene. De faldende priser vil blive opvejet af, at kunderne vil bruge flere penge på eksempelvis nye sms-ydelser, og derfor vil teleselskaberne fortsat kunne tjene penge ved at nedsætte priserne,« fortæller teleanalytiker Torben Rune fra konsulentvirksomheden Netplan.
På sigt venter Torben Rune endda, at priserne for mobiltelefoni vil blive lavere end på fastnet-telefoni, fordi det er billigere at drive et mobilnetværk. Det skyldes, at der er mindre infrastruktur at vedligeholde.
»Eksempelvis bliver forbindelsen ikke pludselig gravet over,« forklarer Torben Rune.
Kunderne vil søge mod lave priser
En undersøgelse, som Netplan lavede i 2003 viser, at de danske telekunder er enormt følsomme over for prisændringer og er meget tilbøjelige til at søge mod de selskaber, som tilbyder den laveste minutpris. Derfor vil priskonkurrencen fortsætte.
»Hvis ikke, de store selskaber bliver ved med at nedsætte prisen, vil der opstå andre små selskaber, som i kraft af den statslige prisregulering vi har på det danske telemarked, vil være i stand til at kunne gå ind og tilbyde lavere priser end de store selskaber,« forklarer Netplan-konsulent, Søren W. Schou.
Den tendens bekræftes et af lavpris-teleselskaber på markedet, svenske Tele2:
»Vores eneste eksistensberettigelse er lavere priser, og derfor vil vi fortsat lægge os under de store selskabers prisniveau,« fortæller markedsdirektør Thomas Nistrup fra Tele2.
Læs mere om den store nordiske telekrig i denne uges udgave af it-avisen ComON, som udkommer i dag.