Spil bliver den mest populære form for underholdning

Mens film, musik og tv stagnerer har computerspil opnået en fantastisk vækst i de seneste år, og den elektroniske underholdning vil snart overskygge alle andre medier.

I et opsigtsvækkende indlæg på Consumer Electronics Show i Las Vegas forudsagde chefen for spilfirmaet Activision, Mike Griffith, at computerspil vil overskygge alle andre former for underholdning i de kommende år. Det skriver BBC News. Tendensen er klar - computerspil har haft en enorm fremgang i den seneste tid mens interessen for film, musik og tv enten stagnerer eller ligefrem falder.

Ny teknologi, nye former for fællesskaber i sociale spil og større interaktivitet er de faktorer, som vil gøre computer- og konsolspil til den mest populære underholdningsform, mener Activision-chefen.

»Videospil vil overskygge alle andre former for underholdning i det kommende årti,« lyder hans prognose.

I USA er salget af biografbilletter faldet med 6 procent fra 2003 til 2007, men salget af musik er faldet med 12 procent. Der bruges også mindre tid på at se fjernsyn, mens dvd-salget er stort set uforandret.

Det skal sammenlignes med, at spilsalget i samme periode er steget med hele 40 procent.

Et spil som Guitar Hero har i dag så stor indflydelse, at de bands som har sange med i spillet kan glæde sig over en fremgang på helt op til 843 procent i deres onlinesalg af musik. Flere bands som Metallica og Aerosmith har ligefrem udgivet deres egen version af Guitar Hero.

Den grafiske kvalitet er efterhånden så høj, at spillene kan konkurrere med filmens verden.

»Spil er ikke længere forprogrammerede ture gennem lineære labyrinter. De har udviklet sig til et fuldgyldigt medie for historiefortælling som kan måle sig med filmene,« sagde Griffith.

Han brugte spilversionen af den seneste Bond-film Quantum of Solace som eksempel, hvor blandt andet danske Mads Mikkelsen har lagt stemme og ansigt til en af figurerne.

Hvis man gennemfører spillet har man tilbragt mere end 50 timer i selskab med agent 007, mens filmen er slut allerede efter 106 minutter.

»Filmseeren er passiv mens spilleren er aktiv og selv en del af spillet,« mener Activision-direktøren.

Men den største forandring er nok de fællesskaber, som er opstået omkring spil som World of Warcraft, Counter-Strike - og Guitar Hero, hvor spillerne har uploadet 141.000 af deres egne sange.

»Der er ingen tvivl om at spillene har forandret underholdningens verden for altid,« konstaterede Griffith.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer