Spil bliver den mest populære form for underholdning

Mens film, musik og tv stagnerer har computerspil opnået en fantastisk vækst i de seneste år, og den elektroniske underholdning vil snart overskygge alle andre medier.

I et opsigtsvækkende indlæg på Consumer Electronics Show i Las Vegas forudsagde chefen for spilfirmaet Activision, Mike Griffith, at computerspil vil overskygge alle andre former for underholdning i de kommende år. Det skriver BBC News. Tendensen er klar - computerspil har haft en enorm fremgang i den seneste tid mens interessen for film, musik og tv enten stagnerer eller ligefrem falder.

Ny teknologi, nye former for fællesskaber i sociale spil og større interaktivitet er de faktorer, som vil gøre computer- og konsolspil til den mest populære underholdningsform, mener Activision-chefen.

»Videospil vil overskygge alle andre former for underholdning i det kommende årti,« lyder hans prognose.

I USA er salget af biografbilletter faldet med 6 procent fra 2003 til 2007, men salget af musik er faldet med 12 procent. Der bruges også mindre tid på at se fjernsyn, mens dvd-salget er stort set uforandret.

Det skal sammenlignes med, at spilsalget i samme periode er steget med hele 40 procent.

Et spil som Guitar Hero har i dag så stor indflydelse, at de bands som har sange med i spillet kan glæde sig over en fremgang på helt op til 843 procent i deres onlinesalg af musik. Flere bands som Metallica og Aerosmith har ligefrem udgivet deres egen version af Guitar Hero.

Den grafiske kvalitet er efterhånden så høj, at spillene kan konkurrere med filmens verden.

»Spil er ikke længere forprogrammerede ture gennem lineære labyrinter. De har udviklet sig til et fuldgyldigt medie for historiefortælling som kan måle sig med filmene,« sagde Griffith.

Han brugte spilversionen af den seneste Bond-film Quantum of Solace som eksempel, hvor blandt andet danske Mads Mikkelsen har lagt stemme og ansigt til en af figurerne.

Hvis man gennemfører spillet har man tilbragt mere end 50 timer i selskab med agent 007, mens filmen er slut allerede efter 106 minutter.

»Filmseeren er passiv mens spilleren er aktiv og selv en del af spillet,« mener Activision-direktøren.

Men den største forandring er nok de fællesskaber, som er opstået omkring spil som World of Warcraft, Counter-Strike - og Guitar Hero, hvor spillerne har uploadet 141.000 af deres egne sange.

»Der er ingen tvivl om at spillene har forandret underholdningens verden for altid,« konstaterede Griffith.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere