Nu har Microsofts søgemaskine fået en såkaldt visuel søgefunktion. I praksis betyder det, at søgeresultaterne vises som billeder i stedet for tekstlinks. Det fungerer kun med udvalgte temaområder indtil videre og de fleste er relateret til rejser, sundhed, fritid og shopping.
Microsoft afslørede betaen på TechCrunch 50 konferencen i San Francisco, hvor iværksættere forsøger at finde investorer til nystartede virksomheder.
Selvom Microsoft så langt fra kan betegnes som en start-up, så kæmper virksomheden alligevel en kamp op ad bakke mod giganten Google, der sidder tungt på søgemarkedet. Googles markedsandel er stadig 6-7 gange større end Microsoft – en uvant position for firmaet, der ofte anklages for at være en monopolist inden for browsere, medieafspillere og styresystemer.
For at afprøve den nye visuelle søgning på Bing skal man gå ind på denne side og skifte til USA-versionen af Bing. Det gøres ved at klikke på "Danmark" i øverste højre hjørne af Bing-siden og skifte til "United States - English". Her kan man så f.eks. få vist billedgallerier med amerikanske præsidenter, hunderacer, bøger eller digitale kameraer. Det kræver Microsofts eget Silverlight plug-in til browseren.
Hvis man søger efter populære bøger lander man eksempelvis i et galleri med forsidebilleder fra 250 bøger, hvor man så kan sortere efter titel eller forfatter.
I et blog-indlæg hævder Microsoft, at brugerne kan behandle visuelle søgeresultater 20 pct. hurtigere end almindelig tekst. Men den nye visual search-funktion kræver, at Microsofts redaktører allerede på forhånd har udvalgt relevante resultater. En tids- og arbejdskrævende opgave, som formentlig vil begrænse anvendeligheden en smule.