Langt de fleste mobilkunder går efter det selskab hvor de kan få de billigste minutpriser. Når 3 ikke længere er blandt de billigste, vil kunderne skifte til andre selskaber. Det er vurderingen fra teleanalytiker Torben Rune oven på meddelelsen om, at Danmarks eneste 3G-mobilselskab, 3, sænker sine priser på almindelig mobiltelefoni til 70 øre i minuttet og 15 øre for en sms.
Dermed melder 3 sig i den intense lavprismobilkrig, hvor selskaber som CBB Mobil og Telmore hele tiden presser hinanden til at slå endnu et par øre af prisen.
»På kort sigt er det ikke usandsynligt at det vil give 3 nogle ekstra kunder. Men for langt de fleste kunder handler det om hvor de kan få den billigste telefoni. Når 3 ikke længere er blandt de billigste, så rejser kunderne igen,« siger Torben Rune, der forudsiger at minutprisen på mobilsamtaler fortsat vil falde over de næste to år. Først når prisen når ned omkring minutprisen på fastnettelefoni vil det stoppe.
Torben Rune vurderer ikke at de lavere priser vil få flere kunder til decideret at vælge 3G-telefonien.
»Jeg tror ikke at det kan få folk til at købe 3G-telefoner. Hvis produktet var godt nok, så var der ingen grund til at sætte prisen ned,« siger Torben Rune.
Problemet er ganske enkelt at de services, som er noget af det der skal være med til at distancere 3G-telefoni fra almindeligt GSM-telefoni, ikke er tilstrækkeligt veludviklede.
»3 burde have udviklet nogle mere robuste tjenester især på erhvervsmarkedet,« lyder rådet fra Torben Rune.
3 har tidligere benyttet strategien med at sætte minutpriserne ned for på den måde at vinde kundernes gunst i blandt andet England.