I dag starter en ny Microsoft-kampagne under overskriften »Genuine Fact Files« som skal modvirke den udbredte piratkopiering af software. Foruden bannerannoncer og forskellige former for informations-materiale vil Microsoft også bruge tegneserier i klassisk s/h-stil som et led i sin nye kampagne. Microsoft mener, at tegneserierne kan hjælpe med at få budskabet ud til et bredere publikum.
Kampagnen informerer blandt andet om, hvordan produkt-aktivering fungerer, hvilke risici der er forbundet med piratkopieret software og hvordan man kan kende forskel på ægte og forfalskede produkter.
Microsoft forsøger samtidig at gøre det sværere at piratkopiere firmaets programmer, blandt andet ved at kræve, at Windows-ejere skal gennemføre et obligatorisk pirattjek - kaldet Windows Genuine Advantage - før man kan hente og installere ekstraprogrammer til operativsystemet.
Trods de mange tiltag er det stadig mere end en tredjedel af alle programmer, der er piratkopier, ifølge en opgørelse fra Business Software Alliance (BSA).
For et softwarefirma som Microsoft med en omsætning på 300 milliarder kroner betyder det et årligt tab på op mod 100 milliarder kroner - ihvertfald hvis man går ud fra, at alle brugere af piratkopieret software ville være i stand til at betale den fulde pris for programmet, og det er næppe sandsynligt.
Det vides ikke hvor mange penge Microsoft bruger på den nye kampagne, men der skulle være tale om flere millioner dollar.