Google har flere muligheder end nogen anden virksomhed i verden for at samle oplysninger om internet-brugerne - lige fra internet-søgninger til elektronisk post på Gmail og besøg på websider med Google Analytics. Og nu har selskabet også lanceret en browser, Chrome, som for alvor markerer Googles indtog på skrivebordet.
Hvis man læser den medfølgende Privacy Notice til Chrome, fremgår det, at browseren sender en lang række oplysninger til Google. I forbindelse med installationen tildeles browseren et unikt nummer, som overføres til Google sammen med oplysninger om versionsnummer og sprog.
Alt, hvad brugeren indtaster i søgefeltet, bliver automatisk og øjeblikkeligt overført til Google. Det er nødvendigt, fordi browseren automatisk foreslår en komplet adresse baseret på det indtastede. Denne match mellem det, brugeren skriver, og en færdig URL, foregår ikke på den lokale maskine, men hos Google, og kræver derfor at der konstant sendes data frem og tilbage.
Hvis brugeren indtaster en ikke-eksisterende adresse, bliver denne oplysning og hele adressen også sendt til Google. Det sker også, hvis brugeren besøger en webside, der mistænkes for at indeholde malware.
Det interessante er, om Google har tænkt sig at sammenkøre nogle af disse oplysninger med andre brugerdata, der samles gennem tjenester som Gmail. Det ville betyde at Google kunne samle meget detaljerede brugerprofiler. Google lover dog i sin Privacy Notice, at det ikke er tilfældet.