Chrome sender data til Google

Hver installation af Google Chrome får tildelt et unikt nummer, der sendes sammen med andre data til Google.

Google har flere muligheder end nogen anden virksomhed i verden for at samle oplysninger om internet-brugerne - lige fra internet-søgninger til elektronisk post på Gmail og besøg på websider med Google Analytics. Og nu har selskabet også lanceret en browser, Chrome, som for alvor markerer Googles indtog på skrivebordet.

Hvis man læser den medfølgende Privacy Notice til Chrome, fremgår det, at browseren sender en lang række oplysninger til Google. I forbindelse med installationen tildeles browseren et unikt nummer, som overføres til Google sammen med oplysninger om versionsnummer og sprog.

Alt, hvad brugeren indtaster i søgefeltet, bliver automatisk og øjeblikkeligt overført til Google. Det er nødvendigt, fordi browseren automatisk foreslår en komplet adresse baseret på det indtastede. Denne match mellem det, brugeren skriver, og en færdig URL, foregår ikke på den lokale maskine, men hos Google, og kræver derfor at der konstant sendes data frem og tilbage.

Hvis brugeren indtaster en ikke-eksisterende adresse, bliver denne oplysning og hele adressen også sendt til Google. Det sker også, hvis brugeren besøger en webside, der mistænkes for at indeholde malware.

Det interessante er, om Google har tænkt sig at sammenkøre nogle af disse oplysninger med andre brugerdata, der samles gennem tjenester som Gmail. Det ville betyde at Google kunne samle meget detaljerede brugerprofiler. Google lover dog i sin Privacy Notice, at det ikke er tilfældet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere