Danmarks største bank, Danske Bank, er ramt af et alvorligt nedbrud i virksomhedens IT-systemer. Nedbruddet, der er det andet på få måneder, har ramt bankens aktiehandel, pengeoverførsler til andre banker og valutahandler.
Siden mandag har blandt andet bankens 450.000 netbankkunder været afskåret fra at kunne overføre penge til konti i andre banker. Desuden har kunder, der har købt aktier i perioden fra mandag og frem til i dag, ikke nogen sikkerhed for, at handlerne faktisk er gennemførte og til den rigtige kurs.
Bankens egne aktiehandlere har måtte finde blyanterne frem og handler nu ved hjælp af telefon og manuelle lister. Al valutahandel er desuden aflyst.
Ifølge kilder i bankeverdenen er det IBM, der er Danske Banks leverandør af de berørte systemer. Ved både det tidligere nedbrud i november og i det aktuelle tilfælde er der tale om en fejl, der er opstået i lagringssystemerne. I det aktuelle tilfælde er der, ifølge Dagbladet Børsen, desuden opstået fejl i databasesoftwaren DB2.
Danske Bank arbejder på højtryk med at finde fejlen og forventer at have systemerne op at køre igen i dag torsdag.
Ifølge Dagbladet Børsen er Danske Bank den største enkeltkunde hos IBM Danmark og anslås hvert år at lægge minimum en halv milliard kroner hos IBM, ud af IBM's samlede omsætning i Danmark på 7,7 mia. kroner.
IBM har allerede måtte betale et "pænt" beløb i erstatning for nedbruddet i november.
»Og nu starter en ny erstatningssag,« siger IT-direktør i Danske Bank, Hans Erik Mørk, til Dagbladet Børsen.