Mobiler. Det er nøglen til fremtiden, mener mange. Øjensynligt har Facebook samme idé. Den sociale gigant har netop købt Snaptu, der udvikler forskellige programmer til mobiler. Det skriver firmaet i et blogindlæg.
Købsprisen er ifølge uofficielle forlydender på TechCrunch mellem 316 og 369 millioner kroner.
Snaptu har specialiseret sig i at skabe programmer og hjemmesider til mobiler med begrænset kapacitet. Forbrugere, der ikke har råd til smartphones, men blot feature phones, skal altså alligevel kunne bruge webtjenester, lyder firmaets vision. Snaptu har også skabt en skrabet version af Facebook, der virker på mere end 2500 forskellige feature phones. Adgang til de billigere mobiler åbner store markeder i fattige lande som Brasilien og Kina (se kort over land, hvor Facebook stadig er en dværg). Snaptu har også udviklet løsninger til LinkedIn, Twitter og Picasa.
Det privatejede firma har base i London og kontorer i Tel Aviv og Silicon Valley. De har kapital i ryggen fra Sequoia og Carmel Ventures. Facebook har tidligere købt mindre firmaer som Octazen, Rel8tion, Pursuit og Beluga.