Mandag kom det frem at den stigende udbredelse af ip-telefoner hos både virksomheder og private gør det umuligt for landets alarmcentraler at se hvor opkaldet kommer fra og det betyder at der spildes livsvigtige sekunder og minutter inden hjælpen kan komme frem.
Men nu går IT- og Telestyrelsen ind i debatten med beroligende nyt til mange af Danmarks omkring 68.000 ip-telefonindehavere. Det er nemlig kun dem der har et taletidskort eller taler direkte via computeren, som ikke kan spores af alarmcentralerne. Hvis man har et abonnement hos et ip-telefoniselskab og dermed et 8-cifret nummer som folk kan ringe til fra en almindelig fastnet-telefon, så er det selskabets pligt at underrette de relevante myndigheder om nummeret.
En del ip-abonnenter har dog såkaldte flytbare abonnementer, der gør det muligt at ringe fra andre adresser end ens hjemmeadresse og i sådanne tilfælde kan alarmcentralerne ikke vide præcis hvor opkaldet kommer fra.
IT- og Telestyrelsen understreger at problemet med ip-telefonopkald til alarmcentraler ikke er en isoleret dansk problemstilling, men at der arbejdes på at finde løsninger i internationale fora og at styrelsen samtidig er i en dialog med Rigspolitiet om problemstillingen.