RealNetworks populære RealJukebox, der benyttes til at afspille cd'er, mp3 og andre musikfiler på computeren, holder øje med brugerens lyttevaner og sender løbende informationerne til RealNetwork. Det afslørede New York Times i en artikel i går mandag.
RealJukebox indsamler blandt andet oplysninger om den musik, der afspilles på computeren, hvilket format musikken er lagret i og om musikken bliver kopieret til et andet type medie - for eksempel om man brænder mp3-filer over på cd-rom'er. Dataene bliver kædet sammen med en unik kode - en såkaldt "global uniqie identifier" eller GUID - der udstedes til brugeren, når RealJukebox installeres. Derved kan RealNetwork tyde dataene og skabe en perfekt profil af hver enkelt RealJukebox-bruger.
RealNetworks har erkendt, at RealJukebox tapper oplysninger om brugeren. Oplysningerne skal ifølge RealNetworks benyttes til at servicere brugeren bedre - med andre ord kan RealNetworks skræddersy annoncer og reklamer udfra vaner og musiksmag. I en pressemeddelelse fortæller Rob Glaser, der er administrerende direktør:
- Vi burde have gjort det klart for brugerne, hvilke data der blev samlet og indsendt når man benytter RealJukebox. Vi respekterer vores brugeres privatliv og undskylder, hvis vi har gjort noget, der kan opfattes anderledes.
Samtidig har RealNetworks udsendt en rettelse til RealJukebox, der "lapper" hullet og forhindrer programmet i at sende data igen. Rettelsen kan downloades på RealNetworks hjemmeside.
Ifølge ComputerWorld Online benytter hele 13 millioner mennesker RealJukebox.
(Kilde: IDG Online)