»Jeg er meget ked af den her situation, for vi har kun forsøgt at hjælpe nogle mennesker, som ellers ville være overladt uden service/hosting.«
Sådan siger direktør Lasse Thorning Pedersen fra hostingfirmaet Aspect Networks som reaktion på klager fra vrede kunder, som over det sidste halve års tid har modtaget opkrævninger fra Aspect. Aspect overtog kunderne i forbindelse med hostingfirmaet Mondos konkurs tilbage i november 2009. Men Aspect har tilsyneladende aldrig fået adgang til de kundeaftaler, som er en forudsætning for at kunne kræve betaling fra kunderne.
I sidste uge fortalte en af kunderne, Franz Wagner, til CRN, at han har fået opkrævninger fra Aspect, som dækker 2010 og 2012, selvom han aldrig har indgået aftale med firmaet.
Lasse Thorning Pedersen erkender, at Aspect ikke kan dokumentere sit kundeforhold til de gamle Mondo-kunder. Alligevel har Aspect altså sendt fakturaer ud til gamle Mondo-kunder, selvom man ikke har papir på dem.
»Vi har gennemgået de servere, vi fik med fra Mondo og har sendt fakturaer ud til de kunder, som var registreret der,« fortæller Lasse Thorning Pedersen, som anslår, at der i alt er tale om cirka 1000 kunder.
»Jeg kan ikke vise Franz Wagner et stykke papir, hvor der står, at han er kunde hos os, men han ligger på vores server,« siger Aspect-direktøren.
Han bekræfter også, at Aspect Networks trods den manglende dokumentation har sendt en række opkrævninger videre til inkasso.
»Hvis kunderne gør indsigelse, så tager vi en dialog. Folk kan som regel godt forstå, at de ikke kan få noget gratis. Vil man have det, må man gå til for eksempel Gratis DNS,« siger Lasse Thorning Pedersen.