Udviklingen af det stort anlagte World of Warcraft-inspirede Age of Conan har tilsyneladende haft lige så mange ofre i virkeligheden som i selve spillets barbariske handling.
I modsætning til Conans fantasy-modstandere har de virkelige ofre dog ikke fået hovedet kappet af i bogstavelig forstand, men er i stedet gået ned med stress.
Et urimeligt hårdt arbejdspres har kostet dyrt for flere medarbejdere i firmaet bag Conan og spil som Anarchy Online, det norske selskab Funcom. Medarbejderne er blandt andet blevet ramt af alvorlig sygdom og brudte parforhold, oplyser avisen Dagbladet.
Det er fagforbundet EL&IT, der går til angreb på Funcoms efter alt at dømme meget lidt morsomme arbejdsmiljø.
»Da jeg kom ind i det her, så jeg, at det drejer sig om grov udnyttelse af unge mænd og kvinder. Der er mange, der er blevet syge, og jeg tvivler på, at vi kan få dem på benene igen, for at sige det lidt groft. De har arbejdet så meget, at de sundhedsmæssigt slet og ret er knækket, og de er ofte kun omkring de 30,« fortæller Erik Bråten fra fagforbundet til Dagbladet.
En medarbejder oplyser, at den såkaldte crunch-tid - de sidste hektiske uger inden et spil lanceres, hvor folk arbejdes i døgndrift for at blive færdige - ikke kun var uger i Funcom, men en nærmest permanent tilstand, fordi lanceringen af Conan blev udsat gang på gang.
Funcoms personaledirektør siger til avisen, at han tager kritikken fra fagforbundet til efterretning.