Når et it-initiativ er gennemført, kan det være særdeles svært for it-chefen at opgøre de præcise omkostninger og de præcise værdier for virksomheden.
Det fremgår af den årlige IT i praksis-undersøgelse, som Rambøll Management offentliggør i dag. Ud af knap 200 private it-chefer svarer 61 procent, at de har meget svært ved at opgøre præcis hvad et it-initiativ har kostet, og hvad virksomheden har fået ud af det. Hos de knap 110 offentlige it-chefer, som har medvirket i undersøgelsen, finder 80 procent det svært at give et præcist billede.
Manager Aage Svanholm fra Rambøll Management peger på, at det manglende overblik blandt kan skyldes at mange beslutninger træffes decentralt.
»I forbindelse med et it-initiativ bliver der ofte truffet beslutninger uden om it-chefen, ligesom der mange steder er en tendens til at it og telefoni fortsat er adskilt. Dermed er det svært for it-chefen at bevare det store overblik over udgifterne og gevinsterne ved et it-tiltag,« forklarer Aage Svanholm.
At så mange it-chefer i både det offentlige og private ikke mener de har det præcise overblik kan forklares med at de er frustrerede, mener Aage Svanholm.
»IT-cheferne er formentlig frustrerede over at de ikke kan give topledelsen et bedre overblik over hvad der gemmer sig bag virksomhedens it-udgifter,« siger Aage Svanholm.
Han opfordrer desuden it-chefer og topledere til at være bedre til at lave realistiske business cases, når de tager hul på et nyt it-projekt.
»Der er desværre en tendens til, at lave for overordnede og overoptimistiske business cases,« fastslår Aage Svanholm.