Siden Microsoft i Juni flyttede håndteringen af de tidligere Navision-produkter til Irland, har danske Microsoftpartnere og deres kunder oplevet store problemer med at få aktiveret nye licenser eller opdateret gamle. I nogle tilfælde har der været en månedlang ventetid på at få en licens op at køre.
Problemet har været så stort, at Microsofts nye danske direktør, Jørgen Bardenfleth, rykkede ud med en veritabel undskyldning til Microsofts Partner Kick Off sidst i september.
Partnerchef Bjarne Riis erkender også, at der er tale om stort problem. Så stort , at han ikke har lyst til at oplyse tallene til ComON's søsterblad CRN.
»Alle problemerne er nu afdækket, men der er stadig enkelte ting, som ikke fungerer optimalt,« indrømmer Bjarne Riis.
Han fortæller, at Microsofts licenshåndteringscenter i Irland. EUC, simpelthen har fejlvurderet opgaven.
»Det har vist sig, at der skulle flere manuelle resurser til at løse opgaven og færre computerresurser.«
Bjarne Riis er ærgerlig over, at det er gået så galt, fordi han maner, at der skulle være brugt tid nok på at forberede flytningen til Irland.
»Men kompleksiteten i denne her type licenser er åbenbart kommet bag på dem i Irland. Det er ærgerligt, at det går galt, når vi har brugt rigtig lang tid på at planlægge det. Og på sigt er det også den rigtige løsning,« siger Bjarne Riis.
Han fortæller at EUC i Irland nu har ansat 15 mennesker til at håndtere de danske licensproblemer. Fra start var der ansat otte mand til at tage sig af Danmark, men samtidig indrømmer han, at det tager tid at oplære folk, og at EUC stadig ikke altid overholder de svartider de har lovet.
» Det skal nok blive godt, selv om der altid er en tilvænningstid, når der sker forandring. Men de oplagte fejl, der er sket, er ting som bare ikke må ske. Derfor har vi også været ude og give en undskyldning til både kunder og partnere,« siger Bjarne Riis, der indrømmer at det nok er gået hårdest ud over de mindre partnere.