Sikkerhedshardware er det mest lovende segment med en vækst på 20,7 procent om året. Men det er indholdssikkerhed - for eksempel antivirus - som er markedets dominerende segment med en omsætning på 87 millioner dollar i 2002.
Ifølge IDC er der en klar tendens i retning af integrerede produkter. Derfor vil leverandørerne være tvunget til at overveje partnerskaber og alliancer eller sågar fusioner for at kunne omfatte kompleksiteten i de produkter, som der bliver efterspørgsel på. Af samme grund vil sikkerhedsmarkedet stadig være præget af konsolideringer.
»Selv om der var svag vækst eller endog tilbagegang på det nordiske marked for IT-sikkerhed i 2002, viser vores studier i markedet, at sikkerhedsinvesteringer forbliver topprioritet i de fleste organisationer. Nye virksomhedsrettede initiativer som identity management vil fortæstte med at sætte skub i IT-sikkerhedsvæksten over de kommende fem år,« kommenterer senioranalytiker Nils Molin.