Suse Linux skal ud i private hjem. Det er den klare udmelding fra Novell. Derfor iværksætter de nu sammen med distributøren Liga en satsning rettet mod privatmarkedet.
I første omgang starter den danske satsning via tre forhandlere, Ravenholm Computing, Universitetsbogladen og Linuxshoppen.dk. Ambitionerne rækker dog langt videre end det.
»Vi skal kravle før vi kan gå. Men det er da ingen hemmelighed, at jeg drømmer om F-Group om natten,« siger David Noack, der er kommunikations og marketingchef hos Novell Danmark.
Den danske kampagne er et led i en større nordisk satsning på at få Suse Linux ud i retail-ledet. Kampagnen er inspireret af en succesfuld satsning i England.
»Vi skal ud og fortælle folk, at Linux er for alle,« siger Raj Kharran, der er er ansvarlig for Suse Linux privatsalg i England og Skandinavien.
Han fortæller at målet er at få Suse Linux ud i nogle af de store retailkæder indenfor et halvt år.
En del af kampagnen går også ud på at uddanne forhandlere.
Bjarke Alling, der er direktør for Liga, fortæller at der er planlagt uddannelsesseminarer, hvor forhandlere kan deltage gratis. Det skal være vejen til at få flere forhandler på banen.
»Når vi i første omgang gå ud med tre forhandlere, er det fordi de bredt dækker markedet. Ikke kun det forbrugerrettede salg, men også smb-markedet,« siger Alling.