Med en massiv investering i eget udstyr på landets telefoncentraler er Tele2 parat til at udfordre TDC på det, der traditionelt har været telegigantens urørlige hjemmebane - abonnementsprisen på helt almindeligt fatsnettelefoni.
Hidtil har de teleselskaber, der har villet udbyde traditionel telefoni, været tvunget til at bruge TDC's udstyr på telefoncentralerne og opkræve den samme abonnementspris som TDC, 119 kroner om måneden.
Men med eget udstyr på telefoncentralerne kan Tele2 presse abonnementsprisen ned på 69 kroner om måneden.
»Det er første gang vi får reel konkurrence på almindelig fastnettelefoni. TDC kan kun svare igen ved at sænke abonnementsprisen,« siger Tele2's markedsdirektør Thomas Nistrup.
Tele2's nye udstyr dækker dog i første omgang kun 65 procent af landet, og det er kun kunder der også har ADSL hos Tele2, der kan få den fordelagtige abonnementspris. Selskabet købte sidste år konkurrenten Tiscali, og det er den ekstra kundemasse fra Tiscali, der har gjort investeringen i eget udstyr rentabelt. Med købet fik Tele2 cirka 25.000 ADSL-kunder og har i dag i omegnen af 72.000 ADSL-kunder.
Den anden TDC-udfordrer, Cybercity, har valgt at tilbyde et lignende fastnet-alternativ til TDC ved hjælp af ip-telefoni. På trods af forudsigelserne om ip-telefoni som en af fremtidens helt store teknologier, så holder Tele2 dog fast i at basere sig på de rå kobberledninger.
»Kobberen har en god kvalitet i Danmark, og ip-telefonien har en række tekniske svagheder,« siger Thomas Nistrup og peger eksempelvis på problemerne med at have ip-telefonistik i flere værelser.
Og Tele2 erkender åbent at de ikke nødvendigvis ønsker at den være teknologiske førerhund.
»Hvordan vi producerer samtalen fra A til B, ved hjælp af ip-telefoni eller kobber, er kunden uvedkommende. Vi satser på en forbrugerdreven udvikling i stedet for en teknologidreven udvikling,« understreger Tele2's danske direktør Niclas Palmstierna.
Tele2 har således heller ingen licens til 3G-telefoni i Danmark, og har, som Tele2-direktøren slog fast i ComON i sidste uge, heller ingen intentioner om at byde på den fjerde ledige licens, som kommer på auktion i efteråret. Det svenske Tele2 er i dag til stede i 25 europæiske lande, og Danmark er det første land hvor man investerer i eget udstyr på centralerne.