Hyppig nødhjælp til Statens Lønsystem

Seks gange om dagen eller 1500 gange om året ringer offentlige myndigheder til CSC for at få hjælp til det udskældte statslige lønsystem SLS. Dermed står SLS for trefjerdedele af alle supporthenvendelser vedrørende de statslige løn- og regnskabssystemer.

6 seks gange om dagen. Så tit ringer offentlige myndigheder i gennemsnit til it-firmaet CSC for at få hjælp til at betjene det udskældte Statens Lønsystem (SLS), som står for udbetalingerne af løn til ansatte i mere end 500 statslige inistitutioner. I alt bliver det til 1500 henvendelser om året om systemet, som foreløbig har været mere end 13 år undervejs og stadig ikke fungerer optimalt.

Dermed tegner SLS sig for trefjerdedele af de i alt 2000 henvendelser som hvert år havner hos den tekniske helpdesk, som CSC driver på vegne af Økonomistyrelsen. De resterende 500 henvendelser drejer sig om Statens KoncernSystem (SKS), Navision Stat (NS), Finansministeriets Informationssystem om løn- og ansættelsesvilkår (ISOLA) og Finansministeriets Pensionsaldersberegningssystem (PENSAB).

Økonomistyrelsen vil ikke oplyse hvor meget CSC får for at se på de problemer, som de statslige myndigheder har med det system, som it-firmaet selv har stået for at udvikle siden 1991. Begrundelsen er at det drejer sig om kontraktretslige forhold, som helst ikke skal komme konkurrenter for ørene.

SLS er fortsat ikke i stand til at pakke to lønsedler i en kuvert, hvilket betyder at mange statslige ansatte, blandt andet præster, modtager to kuverter med lønsedler hver måned. Desuden er systemet ikke i stand til at snakke sammen med de enkelte myndigheders tidsregistreringssystemer, hvorfor mange myndigheder må taste oplysningerne manuelt ind i SLS.

Økonomistyrelsen har dog igangsat et analysearbejde med henblik på at etablere de nødvendige grænseflader, der skal gøre det muligt at få systemerne til at snakke sammen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere