Dansk Handel & Service (DHS) er ligesom den øvrige europæiske detailhandel ved at have fået nok af bankernes gebyrer på mastercardet. DHS er klar til at indklage bankerne for Konkurrencestyrelsen, men afventer i øjeblikket den fulde dom fra den britiske konkurrencemyndighed OFT.
»Gebyrerne er for høje, og de overstiger langt de omkostninger, der er forbundet med ydelsen. Det er på tide, at gebyrerne bliver fastsat efter, hvilke omkostninger man har og ikke efter, hvad man kan opnå ved at sætte sig sammen og se, hvad man tager,« siger chefkonsulent i Dansk Handel & Service, Henrik Hyltoft, til ComON.
Han mener dog, der er grund til optimisme, fordi den engelske dom kan være en løftestang for den danske detailhandel.
»Afgørelsen fra England er et gennembrud, fordi man med den engelske afgørelse for første gang har anskuet problemstillingen, som detailhandlen hele tiden har ønsket at anskue den,« siger han, men understreger samtidig, at man er nødt til at se den fulde afgørelse fra de engelske myndigheder og ikke bare det referat, der foreløbig er offentliggjort.
Status er, at DHS i øjeblikket har kraftige overvejelser om mulighederne for at føre en sag, men indtil videre afventer organisationen både den engelske afgørelse og en afgørelse fra EU-kommissionen i en sag som Euro Commerce (branchesammenslutning for handel i Europa) har rejst for snart 10 år siden, og som ventes afgjort i løbet af efteråret.
Samtidig glæder Dansk Handel & Service sig over, at modstanden mod gebyrer på betalingskort er et globalt detailhandelsfænomen, og at der flere steder viser sig modstand mod betalingskortudbyderne.
I England er der blevet truffet afgørelse til detailhandlens fordel, og også i Spanien har detailhandlen allerede rejst en sag. I Tyskland og Østrig er man i gang med at rejse sager. Og uden for Europa er man i både USA og Australien i gang med at rejse sager mod betalingskortudbyderne.