Britiske Psytechnics har lavet en undersøgelse af otte mobiltelefoner, som de har testet på fem forskellige mobilnetværk for at undersøge telefonernes stemmekvalitet.
Formålet var at rette fokus på mobiltelefonens kvalitet, når den bruges til det, som telefoner i sin tid blev opfundet til, nemlig samtale.
De otte testede telefoner varierede prismæssigt fra mellem 40 og 400 pund, og karakteriseres som nogle af markedets mest populære telefoner. Testens viste en radikal forskel på telefonernes stemmekvalitet.
»Ud af otte testede mobiltelefoner, var der en kvalitetsforskel på 30 procent,« siger John Winchester fra Psytechnics, som har medvirket til udformning af testen.
John Winchester konkluderer, at der er store forskelle mellem mobiltelefonernes stemmekvalitet, men påpeger samtidig, at der ikke er nogen sammenhæng mellem pris og stemmekvalitet.
Generelt vurderes kvaliteten på opkald på mobiltelefoner som 20 procent lavere end på fastnet.
Rapporten sætter spørgsmålstegn ved, om mobiltelefonproducenter udvikler smarte funktioner til mobiltelefoni på bekostning af stemmekvaliteten.
Endvidere bliver det foreslået i rapporten, at forbrugerne burde tilbydes information fra teleselskaberne om, hvilke telefoner der fungerer bedst på deres netværk.