Efter salget af Telmore til TDC er der gang i spekulationerne om det næste salg i branchen. Hos CBB Mobil tilkendegiver den ene af selskabets ejere, administrerende direktør Peer Kølendorf fra Comitel, at der i øjeblikket er stor interesse om aktierne i mobilselskabet, der på få år er vokset fra nul til 200.000 kunder.
I øjeblikket forhandler selskabet aktivt med syv selskaber - både danske og udenlandske - som er interesseret i at købe sig ind i mobilselskabet. CBB's ejere har hyret den skandinaviske investeringsbank Gudme Raaschou til at varetage salget, og efter TDC's køb af Telmore begynder konturerne af en pris at tegne sig, fortæller Peer Kølendorf til it-avisen ComON.
»Vi har godt vidst, at vi ikke kunne få 30.000 kroner pr. kunde, som nogle selskaber betalte for nogle år siden. Men siden da har det været lidt usikkert, hvor prislejet lå. Med TDC's køb af Telmore kan man sige, at der nu er lagt et niveau, som betyder, at vi andre ejere har noget at forhandle ud fra,« siger Peer Kølendorf, administrerende direktør i Comitel, der ejer halvdelen af CBB.
»Kigger man på den pris, som Telmore blev solgt for, så svarer det til, at ejerne har fået mellem 800 og 1000 kroner pr. kunde. Da CBB har cirka 200.000 kunder vil det svare til, at prisen for hele CBB er 176 millioner kroner,« fortsætter Peer Kølendorf.
Formålet med at sælge aktierne i CBB er at skaffe kapital til et forestående indtog i udlandet, hvor selskabet vil introducere sit lavpriskoncept. Primært sigter CBB mod England, Tyskland og de nordiske lande. Men også u-lande nævnes som muligheder.
Peer Kølendorf taler dog varmt om et indtog i Tyskland, hvor han vurderer, at potentialet er stort. Ingen af de investorerne, selskabet forhandler med, er dog tyske, påpeger han. Kun i få lande er det danske lavpriskoncept kopieret, og derfor er der gode muligheder. Ifølge CBB er der er to selskaber i Norge og et enkelt i Sverige, samt et enkelt tysk selskab, der kører efter lignende forretningsmodel.
CBB's ejere forventer at have et resultat af kapital-forhandlingerne i slutningen af marts eller starten af april, fortæller Peer Kølendorf, der dog fastslår, at han ikke ligesom Telemores ejere har lyst til at afhænde alle aktierne.
»Det er næppe sandsynligt, at vi sælger alle aktierne, for vi vil gerne beholde aktiemajoriteten og være med i selskabet fremover. Men om det så bliver 20 procent eller 40 procent, vi sælger, kommer an på hvor stort kapitalbehovet er for at træde ind på det marked, vi skal ind på,« siger Peer Kølendorf.