Halvdelen af den danske befolkning har aldrig prøvet at handle på nettet - og det kniber med at overbevise dem om, at de skal gå i gang med nethandel. Det viser de seneste tal fra Dansk E-Handelsanalyse.
I gennemsnit har danskerne e-handlet 2,63 gange i årets første kvartal mod 2,51 gange i fjerde kvartal af 2007, svarende til en vækst på 4,9 procent.
Men samtidig konstateres det, at væksten i dansk e-handel er skabt af de samme individer, der blot handler lidt hyppigere. Dansk e-handel formår ikke at tiltrække nye nethandlende.
I første kvartal af 2008 var det 46,8 pct. af de adspurgte, der havde e-handlet i de sidste tre måneder. Det tilsvarende tal for fjerde kvartal af 2007 var 46,9 pct., og dermed er der faktisk tale om et lille fald i andelen af danskere, der handler online.
Blandt dem, der ikke handler på nettet, angiver 12 pct., at de ikke stoler på sikkerheden omkring netbetaling, og 16 pct. føler sig ikke trygge ved internet som handelskanal.
"Det bør få alarmklokkerne til at ringe hos danske virksomheder, som sælger deres varer på nettet, at der ikke kommer nye nethandlende til. Ikke engang julehandelen tiltrak nye nethandlende, og det er usædvanligt. Hvis kundegrundlaget ikke vokser, så vil virksomhederne få svært ved at indfri deres forretningsmæssige mål, fordi der simpelthen ikke er kunder nok til at aftage virksomhedernes varer," siger Lars Schmidt Larsen, direktør for E-handelsfonden.
Tallene viser også at der er flere kvinder end mænd, der har handlet på nettet. Det er 53 pct. af kvinderne og 47 pct. af mændene, der har prøvet e-handel.
Beklædning og pc-hardware/elektronik repræsenterer hver 17 pct. af de fysiske køb, mens flyrejser udgør 27 pct. af servicekøbene. I kategorien for onlineprodukter er internet/software steget fra 22 pct. til 42 pct. i de sidste tre måneder.