Tusindvis af kunder er det seneste halve år forsvundet fra TDC. En meget stor del af dem kommer nu tilbage i folden hos det tidligere danske telemonopol.
Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten har TDC besluttet sig for at købe konkurrenten Telmore for op mod 400 millioner kroner.
TDC ejer i forvejen en aktiepost på 20 procent i det succesfulde lavprisselskab, der har over en halv million kunder.
Trods et forsøg på at søsætte sit eget lavprisprodukt Mixit, så har TDC tabt kunder til lavprisselskaberne, der det sidste halve år har ført en kraftig priskrig, der har halveret samtalepriserne.
Danmark har i dag nogle af verdens laveste priser på både samtale og SMS, og sammen med den korte bindingsperiode på maksimum seks måneder, så har det betydet store tab for blandt andet TDC. TDC har givet tilskud på flere tusind kroner på mobiltelefoner til kunderne, som efter seks måneder er forsvundet over til lavprisselskaberne.
Med købet får TDC større mulighed for at bremse priskrigen, før tabene bliver større.
»Priserne vil nok ikke stige, men de vil være stabile i lang tid. TDC har købt sig til fred,« siger teleanalytiker John Strand til Jyllands-Posten.
Hos Telmores største, direkte konkurrent, CBB Mobil, er administrerende direktør Teddy Søgaard Pedersen enig med John Strand:
»Jeg tror, priskrigen er stoppet. Vi var klar til at gå ned i 50 øre pr. minut, men det giver ingen mening at sænke priserne alene,« siger han til Comon.
Han peger på, at de øvrige lavprisselskaber først og fremmest har fulgt Telmore, når de har sænket priserne, og når TDC kontrollerer Telmores priser, så er der ingen, der vil følge med, hvis CBB sænkede priserne.
»Så skulle der være en anden leverandør, der er klar til at følge os, men jeg kan ikke få øje på, hvem det skulle være,« siger Teddy Søgaard Pedersen.