Direktør i Novo Nordisk IT, Torben Skriver Frandsen, betegner resultatet som særdeles tilfredsstillende, ikke mindst set i forhold til en generel uro på IT-markedet og i forhold til, at selskabet har mødt en øget konkurrence på alle områder.
»Den vækst i indtjening og omsætning, vi har opnået i 2002, understreger, at vi er lykkedes med at effektivisere IT-ydelser. Dels leverer vi IT-ydelser til selskaber i Novo Nordisk-koncernen i konkurrence med mere end 50 eksterne IT-leverandører, dels har vi kunnet se en klar indikation af, at vores ydelser er konkurrencedygtige både på kvalitet og pris i kraft af, at vi har kunnet fastholde og udbygge vores engagement med kunder på det øvrige marked«, siger Torben Skriver Frandsen.
Han forudser, at Novo Nordisk IT vil være i stand til at øge omsætningen i 2003 i samme størrelsesorden som i 2002 - trods en fortsat afmatning i markedet - og at selskabet desuden vil være i stand til at forøge antallet af kunder uden for Novo Nordisk-koncernen.
»Vi tror på, at en del af de krav, som stilles til den farmaceutiske industri, vil komme til at gælde for virksomheder inden for andre industrisegmenter, som for eksempel fødevarer, bryggerier etcetera. Vores kompetencer som IT-leverandør til farmaceutisk industri vil have generel værdi inden for alle de industrier, hvor virksomhedens tilladelse til at operere i princippet står og falder med evnen til kvalitetssikring, dokumenteringen af processer etcetera,« siger han.
»Vores langsigtede mål er at hente op til 30 procent af vores omsætning uden for Novo Nordisk-koncernen. Det er et ambitiøst mål, fordi vores leverancer til Novo Nordisk-koncernen også vokser over tid. Vi forventer, at vores nuværende og potentielle kunder også i 2003 vil holde igen med investeringer i IT-ydelser. Men samtidig forventer vi at forøge antallet af kunder uden for Novo Nordisk-koncernen, og dermed at vi vil kunne styrke vores position på markedet,« siger Torben Skriver Frandsen.