Computerproducenten Acer vil udbygge profilen i Norden, så firmaet ikke hovedsageligt er kendt for at levere computere til private forbrugere. Nu vil producenten også være kendt for at levere hardware til erhvervskunder, ligesom eksempelvis Lenovo og HP.
I sidste uge sagde Acers nordiske chef Alessio Villa, at Acer efter det seneste års omstrukturering af sin salgsorganisation nu vil gøre mere ud af salget på SMV-markedet, altså salget til små og mellemstore virksomheder.
Danske forhandlere roser pc-producentens Acers bebudede satsning på at sælge hardware til erhvervskunderne. Hos den svenskejede forhandler Dustin kalder direktør Michael Haagen Pedersen røgsignalerne fra Acer for "interessante".
"At Acer interesserer sig for SMB-markedet er da interessant for en broadline-forhandler som Dustin. Det kommer selvfølgelig an på, hvad der ligger bag, men jeg kan godt forstå, hvis de har en interesse i at vækst på SMB markedet, hvor vi ser store vækstmuligheder. Så vi ser udmeldingen fra Acer som en spændende mulighed," siger Michael Haagen Pedersen.
Hos Hvidovre-forhandleren Time Computer er reaktionen på Acers udmelding mere afventende. Han hæfter sig ved, at der i forbindelse med etableringen af Acers nordiske organisation er skiftet ud blandt de danske medarbejdere.
"Vi har altid haft et godt samarbejde med Acer, men der er blevet skiftet en del ud i deres danske afdeling, og samarbejdet bliver jo sjældent nemmere, når en producent centraliserer. Nogle af de ting de selv kunne beslutte før, skal de nu spørge om på nordisk plan, og det giver længere svartider. Men nu må vi se, hvordan det går," siger Jan Spure.
Han tvivler også på, om Acer vil kunne tilbyde sine erhvervsforhandlere bedre indtjeningsmarginer end konkurrenterne.
"Marginerne på hardware er jo dårlige overalt, men hidtil har avancerne på Acer været lige så gode som på HP," siger Jan Spure, som også tvivler på, om Acer kan overføre sin succes i retailmarkedet direkte til erhvervskunderne.
"I en periode har de nok fokuseret lidt for meget på legetøjsmodellerne til Elgiganten. Og så er de gået lidt bag af dansen på erhvervsmarkedet," siger Jan Spure.