En kvart million bredbånds-brugere kan opsige telefonen

Selvom TDC ikke vil tillade at ADSL-kunder kan opsige deres telefon, kan alle bredbånds-brugere med kabelmodem fra TDC eller andre selskaber frit droppe telefonen og spare det månedlige abonnement.

Ip-telefoni kræver en hurtig internetforbindelse - og kaldes derfor også bredbåndstelefoni. Men hvis man har et ADSL-abonnement hos landets største udbyder, TDC, er man tvunget til at betale for telefonlinien, selvom man ikke bruger den. Det samme gælder for ADSL-kunder hos Tele2 og flere andre udbydere.

Men en kvart million danske bredbåndsbrugere kan allerede i dag opsige deres telefonabonnement. Hvis man har internetadgang over hybridnettet, f.eks. med et WebSpeed-abonnement hos TDC eller Stofanet hos Telia, er der intet til hinder for, at man kan droppe telefonen.

Stofanet-kunder skal blot bestille en portering af fastnet-nummeret, hvis man ønsker at beholde det gamle nummer. For WebSpeed-brugere er proceduren lidt mere kompliceret, fordi man som kunde kun har én ip-adresse og dermed kun har mulighed for at sætte én enhed til WebSpeed.

Derfor er det nødvendigt at købe en ekstra ip-adresse hos TDC for 10 kroner om måneden eller købe en adapter til ip-telefoni med indbygget router, som kobles til computeren og den almindelige telefon.

Men for alle de bredbåndsbrugere, som har ADSL hos TDC eller et andet selskab med telefon-binding, er den eneste mulighed at skifte udbyder. Ifølge Tim Chawes, der er direktør i Telsome, er det dog forholdsvis enkelt.

»Start med at ringe til en internet-udbyder, der ikke har fastnet-telefoni og spørg om følgende: Kan jeg få bredbånd hos jeg uden at skulle have fastnet? Siger internet-udbyderen 'Ja', så spørg hvornår de kan levere bredbånd til dig. Ring til TDC og spørg, hvornår de kan lukke dit bredbånd ned - og få de to datoer til at matche. Når det er på plads kan du afbestille dit gamle internet- og fastnet-abonnement. Så mangler du bare at købe et ip-abonnement og den nødvendige adapter,« siger Tim Chawes til ComON.

Ifølge den seneste halvårsstatistik fra IT- og Telestyrelsen har omkring 250.000 danskere et kabelmodem-abonnement. Det er næsten halvt så mange som antallet af ADSL-abonnenter, der ligger på 562.000.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere