En ny megafusion skaber en stærk konkurrent til AOL Time Warner, den globale mediegigant, som både dominerer indenfor print- og internet-medier samt musik og film-produktion. Det er AOL's stærke konkurrent, Vivendi Universal, som danner en ny underholdningsdivision.
Vivendi har købt USA Networks' film- og tv-produktionsselskaber for 10,3 milliarder dollar, som skal smeltes sammen med Universal Studios i den nye enhed med navnet Vivendi Universal Entertainment (VUE).
Købet skal finanseres gennem salget af Vivendis aktiepost i USA Networks, som har en værdi på omkring 7,5 milliarder dollar. Vivendi fortæller i en pressemeddelelse, at aktiernes værdi er steget med mere end tre milliarder dollar siden købet i 1998.
Den nye underholdningsdivision skal udbygge mediekoncernes position på det amerikanske film og tv-marked samt indenfor alle former for elektronisk underholdning - i skarp konkurrence med AOL. Så sent som sidste fredag kunne Vivendi fortælle, at selskabet netop havde købt 10 pct. af det amerikanske satellit-tv-selskab Echostar for 1,5 milliarder dollar.
(Kilde: Internet World)