IT er selve livsnerven for mange professionelle rejsende, som i stigende grad er afhængige af at kunne kommunikere via bl.a. Internet, når de er ude i marken. Fremtidens professionelle hotelgæst vil stille krav om fjernadgang til virksomhedens servere - for ikke at tale om behovet for at holde kontakten med familien derhjemme.
Som det ser ud i dag, er der ikke mange hoteller, som kan stille med disse faciliteter. Når bølgerne går højt, har man stillet en PC i et hjørne af lobbyen og kalder det for et "business center".
Som det første hotel i Radisson kæden slår Radisson SAS Royal Hotel ved Vesterport i samarbejde med business IT-centeret NetPoint nu dørene op til en helt ny type IT-center med faciliteter til at undervise, underholde og informere såvel professionelle som private hotelgæster inden for alle områder af IT og Internet. Det sker i samarbejde med bl.a. Microsoft, Cisco og UNI2.
"Den digitale udvikling påvirker de fleste områder i vores samfund, og danner baggrund for opbygningen af vores NetPoint IT-centre: Brugerne af centrene skal have en total digital oplevelse, hvor undervisningen bliver den spændende og udfordrende i kraft af teknologien, og centret åbner samtidig alle muligheder for kommunikation med hele verden. NetPoint er et multi-center, hvor den enkelte kan få undervisning, have kontakt med sin virksomhed og familie, udarbejde præsentationer, skrive tilbud og hvad der ellers er brug for," fortæller Kim Loudrup, administrerende direktør for NetPoint.
"NetPoints Internet-forbindelser er rigeligt hurtige til videotelefoni, online-møder og til nye teknologier som Virtual Private Networks, hvor Internettet bliver en forlængelse af en virksomheds interne netværk til et vilkårligt sted i verden.
For den rejsende medarbejder betyder det, at hun eller han kan hente de nyeste oplysninger og aflevere ordrer direkte i virksomhedens databaser, deltage i online-uddannelse og have online-møder med firmaet - alt sammen fra pc'en i NetPoints IT-lounge," siger han.